Responsywność – z czym właściwie to się je? 

W ostatnim czasie dosyć sporo mówi się o RWD, innymi słowy responsywności stron www. Część właścicieli stron do końca nie wie czym charakteryzuje się responsywna strona internetowa oraz jakie są plusy i minusy jej posiadania. Dlatego też w tym wpisie postanowiliśmy opisać podstawowe z tym związane kwestie.

RWD (Responsive Web Design) to metoda tworzenia stron www, której wygląd dostosowuje się automatycznie do środowiska jej wyświetlania – urządzenia, rozmiaru okna lub rodzaju przeglądarki. Strona stworzona tą metodą jest obrazowo mówiąc elastyczna i jej elementy wyświetlają się w różnym układzie i rozmiarach w zależności od wyświetlanej rozdzielczości.

Nie tylko mobile

Nie odkryję ameryki publikując stwierdzenie, że obecnie z Internetu korzystamy przy użyciu coraz większego wachlarza urządzeń. W powszechnym użyciu są smartphony, mniejsze i większe tablety, phablety (hybryda tabletu i telefonu), mniejsze i większe laptopy, komputery stacjonarne z monitorami Full HD. Na szczególną uwagę pod kątem responsywności zasługują szczególnie te mniejsze, przenośne urządzenia, ponieważ rynek mobile z roku na rok dynamicznie rośnie – głównie stąd to wielkie „boom” na RWD.

RWD a strona mobilna

Jeszcze kilka lat temu responsywne strony internetowe nie były popularne, a dla ruchu z telefonów komórkowych tworzyło się dedykowane wersje mobilne, posiadające mniej funkcji, elementów i są po prostu „lżejsze”. Jedno i drugie to jednak dwa osobne pojęcia, czyli de facto tworzyło się dwie osobne strony, z której jedna dedykowana była urządzeniom mobilnym. Strona responsywna natomiast to jeden twór, który doskonale sprawdzi się na każdym typie urządzenia.

Strona responsywna – najważniejsze plusy:

  • większy komfort dla użytkowników – ze strony dobrze dopasowanej do ekranu o przemyślanych mechanizmach responsywności korzysta się i przegląda dużo wygodniej, dlatego będzie chętniej wybierana przez Internautów korzystających np. z urządzeń mobilnych
  • strony responsywne premiowane są przez Google w mobilnych wynikach wyszukiwania – te witryny, które negatywnie przejdą test responsywności w wyszukiwarce wyświetlane są niżej w jej wynikach, co wpływa na zmniejszenie ruchu z najbardziej „rosnących” kanałów

Minusy stron RWD:

  • wyższe koszty wdrożeniowe i związane z rozbudową strony (każdy nowy element na stronie trzeba zawsze przetestować, czy odpowiednio zachowuje się pod kątem responsywności i czy nie zaburza innych jej mechanizmów
  • ponieważ każdy element ma się zachowywać na różne sposoby musi być zaprojektowany w odpowiednio prosty i uniwersalny sposób – niekiedy skomplikowane elementy, których wdrożenie na zwykłej stronie byłoby łatwe, w wersji responsywnej bywa problematyczne lub niewykonalne